גירים – יותר עוצמה, יותר סנכרון

09_gears.jpgשום שיחה על כלי רכב איננה שלמה, אם לא נזכרת בה מערכת ההילוכים של הרכב. ככל שהמערכת איכותית יותר ומסונכרנת יותר, כך העברת ההילוכים בו חלקה יותר ושקטה מצד אחד ומצד שני תיבת ההילוכים והמערכת כולה נשחקת הרבה פחות והיכולות שלה בעת הבלימה הן גבוהות יותר. גירים נותנים מענה לסנכרון כמו גם לפעולה שקטה. בשורות הבאות ננסה לעמוד על טיבה של מערכת זאת, אף שהנושא הוא רחב ותקצר היריעה מלעמוד כאן על הפנים הרבות והשימושים האפשריים הרבים לגיר.

אבל לא רק ברכבים ישנה מערכת הילוכים, גם במערכות אחרות היא יכולה להתקיים. מערכות כאמור הן מערכות הדורשות עבודה בלחץ רב או הרמה או הנעה של משקל רב לאורך זמן. גירים יכולים להאיץ בצורה משמעותית ובשקט יחסי ויכולים גם להיות "סוסי עבודה".
מערכת ההילוכים מורכבת מגלגלי שיניים המשתלבים זה בזה ומגדילים את מומנט הכוח (או מומנט הסיבוב, Torque). ככל שהמומנט גדול יותר, כך גדלה יותר התוצאה הסופית – מהירות הרכב. ואולם אחת הבעיות במערכת ההילוכים ובמערכות גלגלי שיניים בכלל תוך כדי התהליך הינה החיכוך בין גלגלי השיניים, עד למקרים קיצוניים של פגיעה ממשית ושבירת שיניים כתוצאה מחוסר סנכרון בין גלגלי השיניים השונים בעת העברת ההילוכים. הגברת הסנכרון מפחיתה את החשש משחיקה או שבירה של גלגלי השיניים ומירידה ביעילות או הפסקת הפעולה של מערכת החלפת ההילוכים.
גירים פותרים למעשה שתי בעיות מעיקות – בעיית הסנכרון מצד אחד, ויחד איתה נפתרות במרבית המקרים גם בעיות של רעש בעת ההעברה.

השימושים השונים בגירים

גירים משמשים בסוגים שונים של כלי רכב, ביעילות גבוהה. ניתן להאיץ את הרכב במהירות וביעילות יחסית ויחד עם זאת גם ההאטה והבלימה של המנוע מתבצעות בצורה טובה יותר ובלא לפגוע בגלגלי השיניים. מערכת כזאת מעניקה תוספת משמעותית למנוע מבחינת הכוח שהיא יכולה לספק לו.

העוצמה של גירים כאמור יכולה לשמש גם לצורך הנעה של מערכות כבדות. שערים חשמליים הם דוגמה טובה להנעה איכותית בעזרת גירים. גירים כאמור משמשים גם בהנעה של מסועים אוטומטיים, במות הרמה וכיוצא באלה. גם בתעשייה יש מכשירים המונעים על ידי מנועים המחוברים לגיר כגון : מערבלים שונים, מסועים, חלזונות ועוד. העובדה שגיר כאמור עובד כמעט בכל מצב וכמות התקלות בו והחומרה שלהן נמוכה יחסית מהווה תמריץ משמעותי לשימוש בהם.
קיים מגוון רחב של גירים : גירים חלזוניים, גירים זוויתיים, גירים ישרים, גירים מקבילים, גירים תלויים, גירים פלנטריים ועוד.